.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
"مردم مراقب خالي‌بندي‌ برخي كانديداها باشند "

شمال نیوز: خطيب جمعه اين هفته تهران از همه كانديداها و طرفداران آن‌ها خواست تا مرتكب منكرات نشوند و با تبليغات و رقابت سالم، انتخاباتي در فضاي با صفا و صميمي شكل گيرد.

به گزارش ايسنا، ‌آيت‌الله سيداحمد خاتمي در خطبه‌هاي نماز جمعه اين هفته تهران با اشاره به اين‌كه «تقوا نماد زندگي سعادتمندانه يك انسان است» با توصيه خود و نمازگزاران به اين گوهر نفيس اظهار كرد: از نگاه قرآن كريم انسان قيمت دارد و قيمت او بهشت است و اگر كمتر از آن خود را بفروشد ارزان فروخته است.

وي با اشاره به اصول اخلاقي اسلام خاطرنشان كرد: از اين اصول مهم اخلاقي اسلام، ايمان و اعتقاد به وعده‌هاي خدا است كه باور داشته باشيم آنچه ذات مقدس ربوبي وعده داده تحقق مي‌پذيرد.

خاتمي ادامه داد: از جمله اين وعده‌هاي قطعي خداوند اين است كه فرد و جامعه‌اي كه با خدا باشد خدا با آن‌ها است و آن‌ها را ياري مي‌كند. لذا اين كمك خدا مشروط است به اين‌كه ما يار خدا باشيم و اين مساله در آيات متعددي از قرآن كريم مورد تاكيد قرار گرفته است.

اين عضو مجلس خبرگان رهبري با بيان اين‌كه «پنج عنصر، عنصر اصلي ياري خدا و زمينه‌ساز نصرت الهي است‌» گفت: تقوا، دفاع از دين، حركت در خط ولايت، صبر و احسان اين پنج عنصر هستند كه اگر در فرد و جامعه‌اي وجود داشته باشد ياري خدا شامل حال آن‌ها خواهد شد.

وي با تشريح عنصر تقوا و تاكيد بر اهميت آن بر آموز‌ه‌هاي اسلامي افزود: تقوا يعني نگه داشتن حريم براي خدا و ديدن خود در محضر خدا كه اين بينش نيرويي در جان انسان به وجود مي‌آورد و او را در برابر خيره‌سري و نگاه ضدضربه مي‌كند. تقوا يعني رعايت حلال و حرام خدا در همه عرصه‌ها و تقوا يعني جامع‌ترين عنصر اخلاقي كه در پيكره سيستم اخلاقي اسلام جاري است.

خاتمي با اشاره به اين‌كه «يكي از عرصه‌هايي كه رعايت تقوا در آن واجب شرعي و عقلي است،‌ عرصه انتخابات به عنوان مسائل مهم و روز كشور است»‌ تصريح كرد: در عرصه انتخابات تقوا اين است كه انسان حلال و حرام خدا را رعايت كند و مرتكب منكرات الهي نشود چراكه سراغ منكرات رفتن به معني بي‌تقوايي و بداخلاقي انتخاباتي است.

وي به برخي از مصدايق منكرات انتخاباتي اشاره كرد و گفت: اولين منكر انتخاباتي تخريب رقبا و جريان‌هاي حامي آن‌ها است. تخريب يعني اهانت به ديگران و زمين زدن آن‌ها با نوشته، گفتار و با هر وسيله ديگر باشد. لذا از جمله نصايحي كه مقام معظم رهبري مكرر در رابطه با انتخابات دارند همين بحث است كه متاسفانه در برخي جاها شنيده مي‌شود اين موضوع رعايت نمي‌شود.

امام جمعه موقت تهران با توصيه به كانديداها و طرفداران آن‌ها گفت: به خدا قسم قيامتي وجود دارد خود را جهنمي نكنيد و هواداران توجه كنند كه به خاطر ديگران خود را جهنمي نكنند. كانديداهايي كه از فيلترهاي گوناگون گذشته و به تاييد شوراي نگهبان رسيده‌اند تخريب آن‌ها شرعا و قانونا حرام و منكر است.

وي ادامه داد: از همه مردم مي‌خواهم خود آمر به مردم معروف و ناهي از منكر باشند و از كانديداها و طرفدارانشان بخواهند كه تخريب نكنند و كار خود را توجيه نكنند كه در مكتب ما هدف وسيله را توجيه نمي‌كند.

خاتمي دادن وعده دروغ به مردم از سوي يك كانديدا را از مصدايق ديگر منكرات انتخاباتي برشمرد و افزود: دادن وعده‌هايي كه از دست يك نماينده ساخته نيست جزء منكرات است. اين‌كه مركز كشور كجا باشد يا كدام منطقه استان و شهرستان شود كار قانون‌گذارا نيست، بلكه كار مجري است و قوه مجريه است كه مي‌تواند در اين زمينه‌ها كارآيي داشته باشد. اين اشتباه است كه برخي وعده‌هاي سر خرمن مي‌دهند تا راي جمع كنند.

وي ادامه داد: از ديگر منكرات انتخاباتي تصرف در اموال عمومي و خصوصي همچون چسباندن عكس و پوستر و تراكت در مكان‌هاي غيرمجاز است كه اين مصداق تصرف در ملك عمومي و خصوصي مردم است و جزء منكرات بوده و حرام است.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اين‌كه «خريد راي به عنوان يكي ديگر از منكرات انتخاباتي بايد مورد توجه مردم قرار گيرد» گفت: متاسفانه در ايام تبليغات حاتم‌بخشي‌ها شروع مي‌شود و هدايايي كه بوي زهر رشوه دارد اهدا مي‌شود كه برخي مراجع به صراحت آن را حرام اعلام كردند. بنابراين مردم بايد به كانديداهايي كه اين گونه كارها را انجام مي‌دهند راي ندهند.

خاتمي خاطرنشان كرد: اسراف و تبذير همچون چاپ و پخش عكس، پوستر و تراكت فراوان مصداق تبذير است. برخي از كانديداها فكر مي‌كنند هر چه بيشتر عكس بزنند مردم بيشتر به آن‌ها تمايل پيدا مي‌كنند در حالي كه برعكس است مردم با ديدن اين عكس‌ها سوالي مطرح مي‌كنند كه از كجا آورده در شرايطي كه برخي كودكان براي تحصيل نياز به دفتر و قلم دارند آن‌ها ميليون‌ها تومان خرج تبليغات مي‌كنند. بنابراين بريز و بپاش در عرصه تبليغات از مصاديق منكر است.

اين عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به اين‌كه « برخي كانديداها براي راي آوردن به احياي تعصبات ناسيوناليستي و تفرقه‌افكنانه كه در دين ما جاي ندارد اقدام مي‌كنند» تصريح كرد: آنچه در دين ما ملاك است تقوا، جهاد در راه خدا، علم رشدآور و جهت‌دار است ما در كشور اسلامي زندگي مي‌كنيم كه شهرهاي آن مثل انگشت‌هايي هستند كه در كنار هم قرار دارند. لذا كساني كه مي‌خواهند با احياي ريشه‌هاي ناسيوناليستي و ملي‌گرايي راي جمع كنند مرتكب منكر و حرام شده‌اند.

وي اضافه كرد: تهمت و افشاگري‌هاي حرام از جمله منكراتي است كه در همه زمان‌ها به ويژه در ايام تبليغات بايد نسبت به آن حساس بود، چراكه وقتي مومن به برادر ديني تهمت بزند ايمان از دل او بيرون مي‌رود و قرآن كريم مي‌فرمايد اگر با تقوا باشيد خدا ياريتان مي‌كند.

به گزارش ايسنا،‌ امام جمعه موقت تهران با اشاره به مساله انتخابات و توصيه به مردم براي سبقت گرفتن در حضور گرم در پاي صندوق‌هاي راي گفت: يكي از عرصه‌هاي خيرات حضور گرم در انتخابات با سرعت است برخي مي‌گويند بگذاريد آخر وقت برويم، اما بايد بدانيم نفس اين صف‌هاي طويل مايه افتخار نظام اسلامي است.

خاتمي در ادامه به دو مساله خارجي كه در روزهاي اخير اتفاق افتاده اشاره كرد و گفت: اهانت آمريكايي‌ها به ساحت مقدس قرآن كريم يكي از اين مسائل است كه طبق گزارش‌ها اين كار نه اشتباهي و سهوي بوده، آن‌ها قرآن‌هايي كه زندانيان مسلمان مي‌خواندند را جمع كرده و در يك جا به آتش كشيدند. اين جنايتي هولناك انگار تك تك مسلمانان را به آتش كشيده چراكه قرآن جان مسلمانان است.

وي ادامه داد: پس از اين اتفاق مقامات آمريكايي عذرخواهي كردند و مسلمانان افغاني واكنشي بسيار غيرتمندانه‌اي نشان دادند كه مصداق غيرت ديني است، اما اين عذرخواهي‌ها سوري است و به صراحت مي‌گوييم دنيا بداند دولت آمريكا ضد اسلام است. آن‌ها به اسلام كينه دارند و مشكلاتي كه براي نظام اسلامي درست مي‌كنند به همين خاطر است.

امام جمعه موقت تهران يادآور شد: آنچه دردناك است اين‌كه سران كشورهاي اسلامي كه خود را خادم حرمين شريفين مي‌دانند و مسلمانان مظلوم را در بحرين مي‌كشند با اين جنايتكاران دوست هستند و علي‌التحقيق شريك در همه اين جنايت‌ها هستند.

خاتمي با اشاره به اين‌كه «از اقدامات بسيار شايسته اسلامي طي هفته‌هاي گذشته بستن شير نفت بر روي برخي از كشورهاي اروپايي بوده است» ‌گفت: اين اقدام مقتدرانه جاي تحسين دارد، آن‌ها مي‌خواستند بحران شكنده‌اي براي ما درست كنند، اما اين مكر آن‌ها به خودشان برگشت و قيمت نفت خود را بالا كشيد اين يعني بحران براي كشورهاي اروپايي كه مي‌خواستند براي ما چاه بكنند كه به فضل خدا، خود در آن افتادند.

وي خاطرنشان كرد: بارها توصيه كرديم كه اروپا با طناب پوسيده آمريكا به چاه نرود، اما آن‌ها در اين فصل زمستاني با حدود ۵۰۰ كشته سرما خود را در اين چاه انداختند. لذا جا دارد كه انسان‌هاي منصف در اين كشورها در كنار فرياد اعتراض جنبش وال استريت بر سر سران خود فرياد بزنند كه اين مردم بي‌چاره متضرر مي‌شوند، بنابراين از اين اقدام ارزشمند و مقتدرانه نظام جمهوري اسلامي تقدير مي‌كنيم.

امام جمعه موقت تهران با تاكيد مجدد بر مساله انتخابات و حضور دشمن‌شكنانه مردم در اين دوره از انتخابات مجلس شوراي اسلامي اظهار كرد: دشمنان داخلي و خارجي ملتمسانه از ملت ايران مي‌خواهند كه راي ندهند، اما به فضل خدا مردم ايران اين دوره نيز باشكوه‌تر از هشت دوره گذشته انتخابات مجلس شوراي اسلامي به صحنه خواهند آمد و تو دهني محكمي به همه دشمنان خواهند زد.

خاتمي با بيان اين‌كه «حضور در پاي صندوق‌ها واجب عقلي و واجب شرعي است» افزود: اين امر از آن جهت واجب عقلي است كه همگان مي‌دانند تقويت نظام اسلامي تقويت اسلام ناب محمدي و تقويت پرچم به اهتزاز درآمده اسلام در دنيا است. لذا حضور در انتخابات و پاي صندوق‌ها تقويت نظام اسلامي است و از آن جهت واجب شرعي است كه خداوند در آيات قرآن كريم امر فرموده كه مومنان در امر جامع همراه پيامبر و ولي خود هستند و با همين ملاك‌ها مي‌گوييم انتخابات امر جامع است و امروز مردم همراه ولي فقيه و نائب عام حضرت ولي عصر (عج) هستند.

اين استاد خارج فقه و اصول حوزه علميه با اشاره به آيه ۵۸ سوره نساء در اين ارتباط گفت: خداوند دستور مي‌دهد امانت‌ها را به اهلش برگردانيم كه در روايتي ذيل اين آيه مسووليت‌ها به عنوان امانت بر شمرده شده است. لذا مجلس شوراي اسلامي كه تحقيقا در راس امر است و كسي حق ندارد در اين فرمايش امام خدشه‌اي وارد كند چون مردم در راس امور هستند، لذا مجلس شوراي اسلامي نيز نماد مردم‌سالاري ديني است و مردم موظف هستند به صحنه بيايند و امانت را به امانت‌دار شايسته بسپارند.

خاتمي با اشاره به اين‌كه «مردم بايد با راي خود مجلسي در خور شان نظام اسلامي بسازند و اين امر با انتخاب اصلح صورت مي‌گيرد» تصريح كرد: به تعبير مقام معظم رهبري همانگونه كه اصل انتخابات يك تكليف الهي است انتخاب اصلح نيز تكليف الهي است.

وي ادامه داد: تعهد به ارزش‌هاي الهي،‌ داشتن بينش سياسي در حد مجلس، بصيرت، ‌شجاعت،‌ خالي نكردن ميدان و داشتن قدرت بر انجام وظايف قانوني وابسته نبودن به اهرم‌هاي قدرت و ثروت، داشتن تولي و تبري و جدا بودن از آن‌هايي كه با ولايت زاويه دارند از جمله ويژگي‌هاي افراد اصلح مي‌باشد.

امام جمعه موقت تهران با بيان اين‌كه «قانون‌مداري كانديداها يكي از ويژگي‌هاي اصلح بودن آن‌ها است» گفت: كانديدايي كه در زمان تبليغات خلاف قانون عمل كند معلوم است كه اصلح نيست. كانديدايي كه التهاب‌آفريني مي‌كند و مي‌خواهد همان بازي فتنه ۸۸ را درآورد نه تنها اصلح نيست بلكه صلاحيتش زير سوال است.

خاتمي با اشاره به اين‌كه «كانديداها بر سر سفره نظام اسلامي و در بستري كه اين نظام اسلامي فراهم كرده مي‌خواهند به مجلس بروند» گفت: كانديداها نخواهند با تخريب نظام راي بياورند. بعضي كانديداها خود را پرفسور و فيلسوف بي‌نظير قرن براي هواداران خود معرفي مي‌كنند و نظام را تخريب مي‌كنند و بعد مي‌گويند به من راي بدهيد منجي شما شوم،‌ اين قطعا خالي‌بندي است. او مي‌خواهد با عوام فريبي به مجلس برود و مردم بايد مراقب اين عوام فريبي‌ها باشند.

وي تصريح كرد: كانديداها استفاده ابزاري از امام و رهبري نكنند، آن‌ها سرمايه همه مردم هستند و جناح‌هاي رو به نظام مورد محبت امام و مقام معظم رهبري بوده و هستند. متاسفانه در تبليغات نقل‌هاي فراوان درست و نادرست از ايشان نقل مي‌كنند كه اين‌ها مصداق بارز بداخلاقي انتخاباتي است و توصيه مي‌كنيم كه از ولايت استفاده ابزاري و جناحي نكنند.

امام جمعه موقت تهران همچنين با توصيه و پرهيز از غلو در تبليغات انتخاباتي افزود: گاهي كانديداها در تبليغات انتخاباتي خود عناويني مي‌نويسند كه در شان آن‌ها نيست و گاهي مسووليت‌هايي رديف مي‌كنند كه برخي از آن‌ها يا مسووليت نيست و يا دروغ است كه گويي اين كانديدا نادره عصر است و همانندي ندارد اين‌ها كارهاي اغواگرايانه است كه مردم مراقب اينگونه تبليغات باشند.

خاتمي با بيان اين‌كه «اخلاق انتخاباتي اقتضا مي‌كند پايان رقابت، رفاقت باشد» گفت: اگر مي‌خواهيد خوش اخلاق‌ها را بشناسيد ببينيد بعد از اعلام نتايج چه برخوردي مي‌كنند اگر به كسي كه راي آورد تبريك گفتند و به قانون تمكين كردند بدانيد آن‌ها خوش اخلاق بوده و اخلاق انتخاباتي را رعايت كرده‌اند، اما اگر نخواستند به قانون تمكين كنند بدانيد اين مصداق بارز بداخلاقي انتخاباتي است.

وي گفت: اگر همه كانديداها براي خدا وارد شوند پيروز هستند و البته پيروز واقعي ملت بزرگ ايران است كه در ۱۲ اسفند حماسه ديگري مي‌آفرينند.

امام جمعه موقت تهران تصريح كرد: نظرسنجي‌هاي واقع‌بينانه از سراسر كشور نشان مي‌دهد حضور در انتخابات بسيار باشكوه و از جنس حضور در راهپيمايي ۲۲ بهمن خواهد بود و به فضل خدا اين بهار تمام مي‌شود و رو سياهي براي ذغال‌هاي تحريمي و كساني كه نخواستند با اين ملت همراه شوند خواهد ماند و پرونده سياهشان سياه‌تر خواهد شد.

خاتمي در پايان با اشاره به موضوع رد صلاحيت شده‌ها گفت: همانگونه كه مقام معظم رهبري فرمودند اگر كسي در يك عرصه رد صلاحيت شد اين به معناي رد صلاحيت مطلق او نيست بلكه مي‌تواند در ده‌ها عرصه صالح باشد اين عرصه امتحاني است تا به قانون تمكين كنند و اين چهره‌هاي صالح كه در اين عرصه رد صلاحيت شدند در نزد مردم محترم بوده و خواهند بود.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 6 اسفند 1390
ظرفی می گفت : شخصی برای نماینده شدن خود تبلیغات وسیعی براه انداخته بود و برای حفظ حقانیت حضور خود در نمایندگی اظهار می کرد که با ورودش در عرصه خدمت مخالفت جدی خود را با هر چه ایسم است ، خواهد نمود . در بین جمعیت پیرمردی کوژپشت برخواست و گفت : فلانی خدا خیرت بده ، یه فکری بحال رماتیسم ما هم بکن امانم را بریده

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.087 seconds.